12 juni 2013

Chihuahuaägare

Jag är med i några chihuahua-grupper på facebook. Efter några år har jag nu lärt mig en sak; Det finns hundägare och det finns chihuahuaägare.

Nu drar jag absolut inte alla över en kam. ABSOLUT inte! Självklart finns det chiägare med ett stort hundintresse, som tur är. Men mååånga, måååånga pratar fortfarande otroligt mycket om ledarskap, dominans, aggressivitet (även när det gäller små valpar) och jag vet inte vad. Foderdisskusioner där RC hyllas och höjs till skyarna...

Jag vet inte, men det känns som om vi "hundnördar" som sitter på våra hundforum lär oss sååå mycket som många andra missar.
Nu menar jag såklart inte att jag kan och vet allt, för det gör jag inte. Men blir lite trött när folk tjatar om att "en chihuahua är också en hund, därför måste du ta den i nackskinnet och säga åt på skarpen om den gör något den inte får". Säger man emot blir man nästan dumförklarad...har vi inte kommit längre?

Jaja, svammelinlägg...men är så irriterad och var tvungen att få ur mig lite.
Tack till alla underbara hundägare/hundnördar där ute som behandlar eran hund som en hund, älskad familjemedlem, bästa kompis och livskamrat. <3

2 kommentarer:

  1. Vissa borde inte vara hundägare :( Man får vara fysisk till en viss gräns anser jag: peta till hunden eller lyfta under hakan för att få ögonkontakt och liknande. Men det finns en gräns och det är när det fysiska går över till brutal fysisk beröring som att dra i nackskinnet och dylikt. Det är bara hemskt när det går så långt.

    Sv: Ja, jag kan ha överseende med barn och till viss mån tonåringar men dom börjar växa till sig så då får man säga till. Jag förstår verkligen INTE vuxna som beter sig som jag vet inte vad. Hur kan man vara så oförskämd och kläcka ur sig kränkande kommentarer? Jag har inte varit med om det själv face to face men den dagen lär väl komma den med :/

    SvaraRadera
  2. SV: Haha ja han tyckte nog matte var lite tråkig ;) Ja men precis det lär komma med både tiden, åldern och lite träning :) Jag får hoppas att det går, han är bara 4 månader och bott här mindre än en vecka, det är som först nu han börjar bli "sig själv" så det går nog också :)
    ---

    Jag är inte mycket för det där med att ta i nackskinnet, knäppa på nosen eller nypa i rumpan. Man undrar ju om folk läser på innan de skaffar hund, eller litar man blint på gamla metoder utan att läsa. Nu för tiden är det så enkelt att hitta för nästan alla har tillgång till en dator med internet. Sen finns ju det på biblioteket och där kan verkligen alla låna böcker.

    SvaraRadera